Administratie

 

Een woordje uitleg over papierwerk en formaliteiten.

Breng steeds uw identiteitskaart mee. Die moet minstens éénmaal per jaar en na iedere vervanging ingelezen worden. Ook voor kinderen en pasgeborenen verwachten wij de identiteitskaart of ISI+-kaart. Het opstarten van een patiëntendossier zonder dit rijksregisternummer levert administratieve problemen op.

In het kabinet kan u betalen met cash, bankkaart of payconiq. Op huisbezoek kan u betalen met cash of payconiq. U hebt geen briefje meer nodig voor de terugbetaling. Wij sturen zelf een elektronisch getuigschrift naar uw mutualiteit (eATTEST). De terugbetaling volgt na enkele dagen. Bij patiënten die recht hebben op 'derde betaler', rekenen we het aandeel van de mutualiteit rechtstreeks af (eFACT) en betaalt u enkel remgeld.

Ik ben als huisarts gedeconventioneerd en geaccrediteerd. Geaccrediteerd betekent dat uw ziekenfonds het hoogst mogelijke tarief terugbetaalt. Gedeconventioneerd betekent dat uw dokter vrij het aangerekend ereloon bepaalt, en dat dit hoger is dan de officiële, geconventioneerde tarieven. Het is uw vrije keuze hoe u hiermee omgaat. Voor de tarieven, klik hier.

De overheid verwacht van iedere burger dat hij zijn dossier toevertrouwt aan een huisarts. Ook bij ons kan u terecht voor de inschrijving van uw GMD (Globaal Medisch Dossier). Het ereloon hiervoor rekenen wij online af met uw mutualiteit (eGMD). U geniet dan van een hogere terugbetaling, en de toeslag voor raadpleging na 18 uur wordt terugbetaald.

De overheid verwacht ook dat u zich registreert op het Helena-platform om op een veilige manier (GDPR-proof) documenten uit te wisselen. Voor meer info: www.helena.care.

Als uw arts-specialist of het ziekenhuis vraagt naar resultaten van (preoperatieve) onderzoeken of vroegere consultaties, dan kunnen zij die vinden op www.cozo.be (Collaboratief Zorgplatform).